X
تبلیغات
استفاده از بخارپز بهترين روش طبخ غذا

استفاده از بخارپز بهترين روش طبخ غذا

حفظ هرچه بيشتر ويتامينهاي مواد غذائي هنر كدبانوي ايراني است.

امروز غذا چي درست كنم؟؟؟

يكي از دغدغه هاي اصلي ما خانومها همينه، وقتي عصر خسته از محل كار بر ميگرديم به خصوص اگر در شهري مانند  تهران با اينهمه ترافيك زندگي كنيم ،زمان كمي براي پخت غذا خواهيم داشت.

براي همين تصميم گرفتم روش پخت غذاهاي سريع و سالم رو پيدا كنم  و در وبلاگم قرار بدهم شايد بتونه مفيد واقع بشه.

يكي از وسايلي كه ميتونه  بسيار مفيد باشه و علاوه بر صرفه جوئي در وقت ، به حفظ بيشتر ويتامينها ي مواد غذائي كمك مي كنه ، دستگاه بخارپز هست. با تغيير روشهاي پخت غذا و مطالعه در مورد چگونگي تهيه غذاي سالمتر ،  خانواده سالمتري خواهيم داشت .



+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و هفتم آذر 1391ساعت 17:33  توسط آميتيس  | 

خوراك ماهي به شيوه بخارپز


کودکانی که مادرانشان در زمان بارداری ماهی مصرف می‌نمایند، از هوش و توانایی بالاتری برخوردار هستند...



مواد لازم
ماهی 500گرم
گوجه فرنگی دو عدد
پیاز یک عدد
نمک، ادویه و فلفل سیاه مقداری
آبلیمو دو قاشق غذاخوری
روغن مقداری

طرز تهیه

ماهی را به همراه پیاز و آبلیمو به مدت یک ساعت مزه دار کنید. پیاز را داخل تابه خردکرده و داخل روغن تفت دهید. سپس گوجه فرنگی خرد شده، نمک، ادویه، فلفل سیاه را به آن افزوده و کمی تفت دهید. ماهی را به روش بخارپز بپزید. بعد از پخت کامل ماهی، آن را داخل دیس قرار دهید. مخلوط داخل تابه را روی ماهی بریزید.

+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و هفتم آذر 1391ساعت 16:58  توسط آميتيس  | 


نکاتی برای بخارپز کردن سبزی‌جات

تغذیه > توصیه‌ها و آداب- همشهری آنلاین:
در گذشته انواع سبزی‌ها به شکل سبزی خوردن، سالاد یا برای تهیه انواع خورش‌ مورد استفاده قرار می‌گرفتند، ولی اکنون در بسیاری از مهمانی‌ها در کنار غذاهای متنوع، معمولا بشقابی از سبزی‌‌جات خام یا بخارپز دیده می‌شود.

سبزی‌جات را هم می‌توان خام خورد و هم به صورت بخارپز، اما به دلیل دارا بودن ویتامین‌های حساس به حرارت (مثل ویتامین C)، باید در هنگام پخت آن‌ها دقت بیشتری به خرج داد.

اگر تصمیم به بخارپز کردن سبزی‌جات دارید بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:

۱- در زمان بخارپز کردن حتما باید در ظرف گذاشته شود.

۲- از مقدار کمی آب استفاده کنید تا بعد از طبخ به خورد سبزی‌جات برود.

۳- آب حاصل از سبزی‌جات را میل کنید (به غیر از سیب‌زمینی).

۴- بهتر است در این روش، ابتدا آب را جوش‌ آورید. سپس انواع سبزی‌جات را در آب در حال جوش بریزید، زیرا با این روش آنزیم‌های موجود در سبزی حفظ می‌شوند و ویتامین‌ها هم در اثر حرارت کمتر آسیب‌ می‌بینند.

۵- برای حفظ رنگ سبزی به هیچ عنوان از جوش‌شیرین استفاده نکنید، زیرا باعث از بین رفتن ویتامین C، گروه B و برخی مواد معدنی می‌شود.

۶- سبزی‌جات را قبل از خرد کردن باید بشویید، زیرا اگر سبزی خرد شود، ویتامین‌ها با شستشو از بین می‌روند.

سرخ کردن سبزی‌جات

گاهی اوقات دیده شده است که سبزی‌جات را سرخ و یا با مقدار زیادی روغن می‌پزند که این روش علاوه بر ایجاد ترکیبات مضر، باعث بروز چاقی و بیماری‌های قلبی‌- عروقی شده و به سلامتی افراد لطمه می‌زند، مخصوصا اگر برای این کار از روغن جامد یا روغن حیوانی استفاده شود.

به علاوه، وقتی درجه حرارت در این روش پخت بالا باشد، باعث از بین رفتن ویتامین‌ها شده و مهم‌تر اینکه هضم‌شان با مشکل مواجه می‌شود.

یادتان نرود که تلفیق آنها با سایر گروه‌‌های غذایی از جمله غلات، گوشت سفید و لبنیات کم‌چرب می‌تواند وعده غذایی کامل‌تری را ایجاد کند.


+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و هفتم آذر 1391ساعت 12:41  توسط آميتيس  | 


ماهی را بصورت کبابی، آب پز و بخارپز مصرف کنید

تغذیه > توصیه‌ها و آداب- همشهری آنلاین:
یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه نحوه تهیه ماهی بایستی صحیح باشد گفت:‌« تهیه ماهی به صورت کبابی و آب‌پز و بخارپز ارجحیت دارد.»

دکتر مسعود کیمیاگر در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز گفت:‌" ماهی یکی از بهترین انواع گوشت و مواد پروتئینی است که چربی و کلسترول پائینی دارد و زمانی که سرخ می‌شود مقداری از استخوان‌ها و تیغ آن هم آب شده که دارای کلسیم بسیار بالایی است، همچنین مصرف ماهی برای کسانی که نمی‌توانند نمک مصرف کنند، منبع قوی ید محسوب می‌شود".

وی در ادامه افزود:‌«پروتئین موجود در ماهی یکی از بهترین پروتئین‌هاست و دارای امگا3 بوده که مصرف آن جایگاه ویژه‌ای در پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها از جمله آلزایمر و آرتروز و دردهای مفصلی و بیماری های قلبی و عروقی دارد.»

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت:‌«ماهی فواید بسیار زیادی دارد و بایستی نحوه تهیه آن درست باشد و باید سعی شود کمتر به صورت سرخ شده مصرف شود و با مدت زمان کوتاهی سرخ شود و تهیه آن به صورت کبابی و آب پز و بخارپز ارجحیت دارد و نباید به آن نمک زیاد زد چرا که بسیاری از فواید آن از بین می‌رود و ماهی‌های نمک سود شده خواص کمتری دارند.»

وی گفت:‌ «مصرف ماهی هفته‌ای 2 بار توصیه می‌شود و باید بدانیم که ماهی‌های آزاد از امگا 3 بیشتری برخوردارند و برخی ماهی‌های پرورشی مثل ماهی قزل‌آلا هم دارای فواید زیادی است اما نسبت به ماهی‌های آزاد امگا 3 کمتری دارند ولی ماهی‌های پرورشی به دلیل اینکه فلزات سنگینی مثل سرب و جیوه و ارسنیک در آنها وجود ندارد استفاده از این ماهی‌ها نسبت به ماهی‌های دریای آزاد که ممکن است آلوده به سرب و جیوه و ... باشند، ارجحیت دارند.»

+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و هفتم آذر 1391ساعت 12:37  توسط آميتيس  |